Foto

Rabu, 09 November 2011

Proses Penciptaan Manusia dari saripati tanah


  Ayat 12 – 16 QS. Al-mu’minun tersebut menerangkan tentang proses kejadian manusia yang diciptakan Allah SWT. Proses terjadinya manusia diterangkan sejak awal mulai dari bahan dasarnya, bagaimana perkembangannya dan pertumbuhannya, sehingga menjadi makhluk yang sempurna dan siap lahir ke dunia sebagai manusia. Selanjutnya diterangkan pula bagaimana akhir kehidupan manusia itu setelah diciptakan Allah SWT.

“Dan Sesungguhnya kami Telah menciptakan manusia dari suatu saripati (berasal) dari tanah. Kemudian kami jadikan saripati itu air mani (yang disimpan) dalam tempat yang kokoh (rahim).
Kemudian air mani itu kami jadikan segumpal darah, lalu segumpal darah itu kami jadikan segumpal daging, dan segumpal daging itu kami jadikan tulang belulang, lalu tulang belulang itu kami bungkus dengan daging. Kemudian kami jadikan dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka Maha sucilah Allah, Pencipta yang paling baik. Kemudian, sesudah itu, Sesungguhnya kamu sekalian benar-benar akan mati. Kemudian, Sesungguhnya kamu sekalian akan dibangkitkan (dari kuburmu) di hari kiamat.” (QS: al-Mukminun : 12 – 16)

Penciptaan yang paling baik itu dilahirkan dan hidup di dunia lalu mati, dan kemudian dibangkitkan kembali oleh Allah SWT pada hari kiamat kelak. Dalam ayat tersebut di atas secara rinci dan ilmiah Allah SWT menerangkan bahwa dialah yang menciptakan manusia dari sari pati berasal dari tanah. Dengan kekuasaanNya sari pati yang berasal dari tanah dijadikan air mani melalui proses biologis tertentu tumbuh dan berkembang menjadi manusia. Untuk hidupnya manusia perlu makan dan minum. Semua makanan dan minuman itu pada dasarnya dari tanah tumbuh-tumbuhan, air dan bahan minuman manusia juga dari tanah, tanah merupakan sumber asal makanan dan minuman manusia dari tanah manusia itu dicipatakan Allah, dan kepada tanah pula manusia itu kelak akan dikembalikanNya lagi. Proses kejadian manusia dijelaskan Allah SWT secaraindah dan ilmiah. Dari sari pati bersala dari tanah dijadikan Allah menjadi air mani disimpan dengan  aman di dalam rahim seorang wanita, dalam rahim itu air mani dengan kekuasaan dan kehendak Allah SWT, berkembang menjadi segumpal darah, segumpal darah berkembang menjadi segumpal daging, dari segumpal daging berkembang lagi menjadi tulang belulang yang kemudian dibungkus dengan daging sampai saat tertentu, de ngan kekuasaan dan kehendakNya pula Allah menciptakan ruh kepadanya, sehingga ia menjadi makhluk hidup yang sempurna, siap lahir ke alam dunia sebagai manusia. Maha suci Allah pencipta yang paling baik.
Di dalam ilmu Biologi dijelaskan bahwa manusia berasal dari persatuan antara sperma yang dimiliki sang ayah dengan ovum yang dimiliki sang ibu, pertemuan ini berlangsung pada pertemuan abiduc pada saat ovulasi pada tubuh sang ibu yang kemudian disebut pembuahan yang akan dihasilkan zygot, dan zygot akan bergerak ke arah rahim untuk menempel pada dinding rahim. Di rahim zygot akan berkembang  menjadi embrio terus menjadi janin , agar dapat tumbuh dan berkembang janin membutuhkan makanan, makanan tersebut diperoleh dari ibunya dengan perantaan plasenta ( ari-ari ). Dalam ayat 15 Allah menegaskan bahwa semua manusia itu akhirnya akan mati, setelah manusia itu mati kelak akan dibangkitkan kembali oleh Allah dari kuburnya pada hari kiamat untuk dihisab segala amal perbuatannya selama hidup di dunia. Amal perbuatan baik dapat pahala dan yang buruk akan mendapatkan siksa hal tersebut dijelaskan dalam QS. Taha ayat : 55,
”Dari bumi (tanah) Itulah Kami menjadikan kamu dan kepadanya Kami akan mengembalikan kamu dan daripadanya Kami akan mengeluarkan kamu pada kali yang lain.”
Allah adalah maha adil dan sangat cepat hisabnya tidak ada seorangpun yang akan dirugikan dan teraniaya dalam hisabnya.
Allah adalah maha kuasa pencipta paling baik Menciptakan manusia dari sari pati yang berasal dari tanah dan manusia itu kelak akan dikembalikan ke dalam tanah lagi . dan akan dibangkitkan lagi dari dalam tanah ( kubur ) pada hari kiamat nanti untuk menerima hisab atau perhitungan amal perbuatannya.








PERINGKAT SATU
     NUTFAH : yaitu peringkat pertama bermula selepas persenyawaan atau minggu pertama. Ianya bermula setelah berlakunya percampuran air mani
Maksud firman Allah dala surah al-Insan : 2
       " Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia  daripada setitis air mani yang bercampur yang Kami (hendak mengujinya dengan perintah dan larangan), kerana itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat "
       Menurut Ibn Jurair al-Tabari, asal perkataan nutfah ialah nutf ertinya air yang sedikit yang terdapat di dalam sesuatu bekas samada telaga, tabung dan sebagainya. Sementara perkataan amsyaj berasal daripada perkataan masyj yang bererti percampuran
         Berasaskan kepada makna perkataan tersebut maksud ayat di atas ialah sesungguhnya Kami (Allah) menciptakan manusia daripada air mani lelaki dan air mani perempuan.
               Daripada nutfah inilah Allah menciptakan anggota-anggota yang berlainan , tingkahlaku yang berbeza serta menjadikan lelaki dan perempuan. Daripada nutfah lelaki akan terbentunya saraf, tulang dan fakulti , manakala dari nutfah perempuan akan terbentuknya darah dan daging.
             


PERINGKAT KEDUA
ALAQAH : Peringkat pembentukan alaqah ialah pada hujung minggu pertama / hari ketujuh . Pada hari yang ketujuh telor yang sudah disenyawakan itu akan tertanam di dinding rahim (qarar makin). Selepas itu Kami mengubah nutfah menjadi alaqah.
Firman Allah yang bermaksud
" Kemudian Kami mengubah nutfah menjadi alaqah"al-Mukminun : 14
         Kebanyakan ahli tafsir menafsirkan alaqah dengan makna segumpal darah. Ini mungkin dibuat berasaskan pandangan mata kasar. Alaqah sebenarnya suatu benda yang amat seni yang diliputi oleh darah. Selain itu alaqah mempunyai beberapa maksud :
sesuatu yang bergantung atau melekat
pacat atau lintah
suatu buku atau ketulan darah
Peringkat alaqah adalah peringkat pada minggu pertama hingga minggu ketiga di dalam rahim.
 PERINGKAT KETIGA
MUDGHAH : Pembentukan mudghah dikatakan berlaku pada minggu keempat. Perkataan mudghah disebut sebanyak dua kali di dalam al-Quran iaitu surah al-Hajj ayat 5 dan surah al-Mukminun ayat 14
Firman Allah yang bermaksud
"lalu Kami ciptakan darah beku itu menjadi seketul daging"
al-Mukminun 14

     Diperingkat ini sudah berlaku pembentukan otak, saraf tunjang, telinga dan anggota-anggota yang lain. Selain itu sistem pernafasan bayi sudah terbentuk.Vilus yang tertanam di dalam otot-otot ibu kini mempunyai saluran darahnya sendiri. Jantung bayi pula mula berdengup. Untuk perkembangan seterusnya, darah mula mengalir dengan lebih banyak lagi kesitu bagi membekalkan oksigen dan pemakanan yang secukupnya. Menjelang tujuh minggu sistem pernafasan bayi mula berfungsi sendiri.

PERINGKAT KEEMPAT
IZAM DAN LAHM : Pada peringkat ini iaitu minggu kelima, keenam dan ketujuh ialah peringkat pembentukan tulang yang mendahului pembentukan oto-otot. Apabila tulang belulang telah dibentuk, otot-otot akan membungkus rangka tersebut.
Firman Allah yang bermaksud :
"Lalu Kami mengubahkan pula mudghah itu menjadi izam da kemudiannya Kami membalutkan Izam dengan daging"
al-Mukminun : 14
Kemudian pada minggu ketujuh terbentuk pula satu sistem yang kompleks. Pada tahap ini perut dan usus , seluruh saraf, otak dan tulang belakang mula terbentuk. Serentak dengan itu sistem pernafasan dan saluran pernafasan dari mulut ke hidung dan juga ke pau-paru mula kelihatan. Begitu juga dengan organ pembiakan, kalenjar, hati, buah penggang, pundi air kencing dan lain-lain terbentuk dengan lebih sempurna lagi. Kaki dan tangan juga mula tumbuh. Begitu juga mata, telinga dan mulut semakin sempurna. Pada minggu kelapan semuanya telah sempurna dan lengkap.


PERINGKAT KELIMA
NASY'AH KHALQAN AKHAR : Pada peringkat ini iaitu menjelang minggu kelapan , beberapa perubahan lagi berlaku. Perubahan pada tahap ini bukan lagi embrio tetapi sudah masuk ke peringkat janin.Pada bulan ketiga, semua tulang janin telah terbentuk dengan sempurnanya Kuku-kukunya pun mula tumbuh. Pada bulan keempat, pembentukan uri menjadi cukup lengkap menyebabkan baki pranatel bayi dalam kandungan hanya untuk menyempurnakan semua anggota yang sudah wujud. Walaupun perubahan tetap berlaku tetapi  perubahannya hanya pada ukuran bayi sahaja.

PERINGKAT KE ENAM
NAFKHUR-RUH : Iaitu peringkat peniupan roh. Para ulamak Islam menyatakan bilakah roh ditiupkan ke dalam jasad yang sedang berkembang? Mereka hanya sepakat mengatakan peniupan roh ini berlaku selepas empat puluh hari dan selepas terbentuknya organ-organ tubuh termasuklah organ seks. Nilai kehidupan mereka telah pun bermula sejak di alam rahim lagi. Ketika di alam rahim perkembangan mereka bukanlah proses perkembangan fizikal semata-mata tetapi telahpun mempunyai hubungan dengan Allah s.w.t melalui ikatan kesaksian sebagaimana yang disebutkan oleh Allah di dalam al-Quran surah al-A'raf : 172. Dengan ini entiti roh dan jasad saling bantu membantu untuk meningkatkan martabat dan kejadian insan disisi Allah s.w.t

Tidak ada komentar:

Posting Komentar